Interview OOHS Award

‘We willen samen met onze klanten tot duurzame oplossingen komen”

DRUTEN – Voor Conpax/Papstar  is het winnen van een Out.of.Home Award extra bijzonder. Het is namelijk de eerste keer dat het verpakkingsbedrijf met de prijs naar huis gaat. “Het is voor ons een teken dat onze gewijzigde strategie aanslaat bij de klant.”

Zo reageert Jan Kroes, sales marketing director van Conpax/Papstar op het winnen van de award. “We zijn enorm blij met deze prijs. We willen al onze samenwerkingspartners heel erg bedanken voor deze prijs. Het is mooi om te zien dat de handel ons zo waardeert. Conpax/Papstar is de laatste twee á drie jaar als bedrijf een andere weg ingeslagen. We zijn nu veel nadrukkelijker met de gebruiker van onze producten bezig. Daardoor onderkennen we de behoeften in de markt sneller en beter en komen we tot concepten die werkelijk iets toevoegen, noemt Kroes als belangrijkste reden voor het winnen van de award in het segment catering.

Nieuwe rol

Sales, inkoop en marketing medewerkers van Conpax/Papstar spelen een grote rol in de transitie die het bedrijf heeft doorgevoerd en nog doormaakt. Kroes: “Onze sales mensen zijn feitelijk business developers. We willen samen met onze klanten tot duurzame oplossingen komen. Dat is een wezenlijke verandering van de afgelopen jaren. Sales vervult steeds meer een adviserende en faciliterende rol waar we veel waarde hechten aan een open, transparante en eerlijke samenwerking. Mede ondersteunt door Marketing 4 Results hebben we onze koers veranderd. We hebben met hen gekeken waar we als bedrijf staan en waar we naartoe willen. Waar willen we aanwezig zijn en op welke manier? De nieuwe dynamische rol van onze mensen hoort daarbij. Het is voor hen echt wel een omschakeling geweest, maar het werpt duidelijk z’n vruchten af. Het gehele team verdient daar echt complimenten voor."

Duurzaamheid

In samenwerking met de handel heeft Conpax/Papstar de laatste jaren een heel aantal mooie en duurzame concepten ontwikkeld, vertelt Kroes. Mooie voorbeelden zijn Folia en 100% Fair. Kroes: “Folia hebben we samen met het Rijnstate Ziekenhuis  opgezet. Door te kiezen voor Folia heeft het ziekenhuis de omslag gemaakt van porselein naar duurzaam servies. Het concept ontwikkelt zich  nog steeds, maar uitgangspunt is naast dat het handig in gebruik is, ook nog eens volledig composteerbaar is en beleving uitstraalt.” Het is slechts een van de vele voorbeelden van duurzame oplossingen die het bedrijf in de afgelopen jaren ontwikkelde. Circulariteit speelt enorm bij Conpax/Papstar. “Waar het kan, zoeken wij zeker naar circulaire oplossingen, dat gaan we in de toekomst nog veel meer zien. Maar we willen wel altijd het eerlijke verhaal brengen. Soms betekent dat ook dat een klant nu nog beter even voor een traditionele oplossing  kan kiezen. We doen alles in overleg”, zegt Kroes.

Conpax/Papstar hoopt volgend jaar weer een of meerdere awards in ontvangst te mogen nemen. “We doen er alles aan om aan de klantbehoefte te kunnen voldoen. Dat doen we door nog meer met hen in contact te zijn en zo samen op zoek te gaan naar de juiste oplossingen. Onze focus ligt daarbij op een aantal  segmenten: zorg, catering, horeca, Leisure  en on the go”, besluit Kroes.

 

 

 

Juryrapport

Bidfood

“Het bedrijf heeft een breed assortiment beschikbaar tegen goede marktconforme prijzen. De fabrikant komt continu met innovatieve producten waarbij ook aandacht is voor het milieu. Het accountmanagement is kundig en kent de markt goed. Het bedrijf is flexibel en volhoudend in de contacten en bovendien denkt deze terechte winnaar altijd goed mee om de handel te verbeteren.”